فناوری

کوه منگشت از نظر موقعیت مکانی و گونه های گیاهی

موقعیت جغرافیایی رشته کوه منگشت

منگشت که از رشته کوهای زاگرس میانی محسوب میشود ابتدای آن واقع در شرق شهر ایذه تا سادات حسینی منطقه ای در شمال غرب کهگلویه و بویر احمد به طول تقریبی ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر ادامه دارد.بلندترین نقطه آن قله قارون یا به اصلاح قله شاه نشین به ارتفاع حدود ۳۶۰۰متر نام دارد و قلل معروف آن عبارتند از: سرقوچ،هفت شهیدان، پس شونه، ری تاوه،تنگ شناز، له چاه،تنگ اسپید و دتو.

رود و چشمه سارهای زیادی از رشته کوه منگشت سرچشمه میگیرند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- آب سفید در منطقه سادات حسینی.

۲-رود کلو در منطقه غریبی ها.

۳- آبشار شیوند در منطقه شیوند.

۴- آب چهاردره در منطقه چشمه خاتون.

۵- رود زرد در منطقه مال آقا و ابوالعباس.

۶-رود اعلا در منطقه اعلا و شاهزاده عبدالله.

گونه های گیاهی رشته کوه منگشت

گونه های گیاهی رشته کوه منگشت غالبأ درختان بلوط، بن، کلخونگ، بادام، سوسن،انگز ،مِهلو ،انجیر و … می باشد.از گونه گیاهان مرتعی هم می توان خارشتر تنگس، گینه، شلال، خرگوشک،جاشیر، چویل،لاله،تشتروک،گاوزبان،شقایق، سی سمبل، کلاس،تره، بسد(بن سرخ)، و …. را نام برد.

گونه های جانوری

از گونه های حانوری موجود در رشته کوه منگشت پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، کایتو(سگ گرگ)، روباه، سمور، و پرندگانی همچون کبک، کبوتر، شاهین، کلاغ، عقاب،پرستو و گونه های بسیار زیاد دیگر را می توان نام برد.

اخیرأ راه های ماشینی به رشته کوه منگشت ختم شده که برای نمونه میتوان راه امامزاده عبدالله را نام برد که از تاگگ و گندمکار میگزرد و در سرقوچ ختم میشود.

رشته کوه منگشت به خاطر آب و  هوای خنک در فصل گرم تابستان و برفی بودن در فصل زمستان سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به خود می پذیرد، از دیگر جاذبه های گردشگری این رشته کوه وجود بارگاه های زیارتی در میانه ارتفاعی این رشته کوه است که میتوان به امامزاده عبدالله واقع در اطراف شهر باغملک، شهرستان صیدون و سید محمود در کهگلویه و در حاشیه شهر دهدشت و شهرستان دیشمک اشاره کرد.

وجود چنین عواملی و همچنین جنگل های انبوه و سرسبز ، باغ های خرم ، آب های فراوان در رشته کوه منگشت باعث میشود تا سالانه گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند و از حاذبه های دیدنی کوه منگشت دیدن کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن