رپورتاژ

۵ مشکل رایج دستگاه های تصفیه آب و راه حل های آنها

اگر یک دستگاه تصفیه آب به درستی نگهداری شود، می تواند ۴ تا ۵ سال بدون هیچ مشکلی کار کند. پس از آن، ممکن است با برخی از مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب مواجه شوید. نشت آب تنها مشکل رایج دستگاه تصفیه آب نیست که مردم با آن مواجه هستند. مشکلات مختلفی وجود دارد که ممکن است پس از چند سال استفاده از دستگاه تصفیه آب ایجاد شود، از جمله طعم غیرعادی، بوی غیرعادی، شیر آب پر سر و صدا و خروجی کند آب. دستگاه‌های تصفیه آب RO و UV رایج‌ترین دستگاه‌های تصفیه آب هستند که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شوند و هر کدام از آنها می‌تواند مشکلات مختلفی داشته باشد. در این مقاله ۵ مشکل رایج دستگاه تصفیه آب و راه حل های آن را لیست کرده ایم تا بتوانید به راحتی مشکل را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید.

۵ مشکل رایج دستگاه های تصفیه آب و راه حل های آنها

 

۱- طعم یا بوی غیرمعمول آب

اگر دستگاه تصفیه آب RO یا UV شما آبی با بو یا طعم غیرعادی ارائه می دهد، ممکن است به این دلیل باشد که یک بیوفیلم در یک یا چند قسمت از دستگاه تصفیه آب جمع شده است. بیوفیلم لایه ای از مواد آلی و معدنی است که روی سطح یک دستگاه تصفیه آب جمع آوری شده است. به همین دلیل میزان آلاینده ها در آب افزایش می یابد. سریعترین راه حل برای این کار، تعویض فیلترهای گرفتگی یا غشا است. پس از تعویض فیلترها و غشاء، می توانید بررسی کنید که آیا طعم یا بوی آب بهبود یافته است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که فیلترها هر ۱۲ ماه یکبار تعویض می شوند.

تصفیه کننده های RO از لوله های مسی در مکانیزم خود استفاده می کنند. اگر متوجه شدید که آب طعم فلزی دارد، به این معنی است که ممکن است آب مقدار زیادی سولفات، کلرید و بی کربنات از لوله مسی حل کرده باشد و طعم فلزی در آب باقی بماند. به همین ترتیب، اگر آب دستگاه تصفیه را کمی شور یافتید، به این معنی است که نمک و سایر مواد جامد در آب حل شده اند.. اگر طعم آب تصفیه‌کننده شما شورتر از حد معمول است، باید با یک متخصص برای بررسی تعمیر و نگهداری تماس بگیرید و دستگاه تصفیه را تمیز کنید. شما باید این روش را هر ۶ ماه یک بار انجام دهید.

۲- جریان آهسته آب

  اگر دستگاه تصفیه آب شما به آرامی آب تصفیه شده را آزاد می کند  به این دلیل است که یا حجم کمی دارد یا فشار آب پایینی دارید. یک RO معمولاً به حداقل فشار ۴۰ تا ۶۰ PSI برای عملکرد صحیح نیاز دارد. ممکن است کارتریج های فیلتر آب به دلیل وجود رسوب بالا مسدود شده باشد که می تواند منجر به کندی خروجی آب شود. اگر فیلترها مسدود شده اند، آنها را توسط یک متخصص خدمات تصفیه آب تعویض کنید. آب ورودی به دستگاه تصفیه اب باید دارای فشار مناسب باشد تا از فیلتر ممبران عبور کند. بنابراین نیاز است یک پمپ بر روی دستاه شما نصب شود. عامل دیگر می تواند پایین امدن فشار مخزن تصفیه آب باشد. مخزن برای اینکه آب را به شیر دستگاه برساند و از پمپ استفاده نکند از هوای فشرده شده درون خود استفاده می کند. و زمانی که این هوا کاهش میاید زور مخزن به بالا بردن اب نمی رسد و فشار اب خروجی کم می شود.

۳- شیر آب تصفیه کننده صداهای غیرمعمول تولید می کند

اگر صدای عجیبی از شیر آب دستگاه تصفیه آب خود شنیدید، به خصوص پس از تعویض فیلترها و غشا، به دلیل خروج هوا از سیستم است. همچنین ممکن است به دلیل تغییر فشار آب در داخل سیستم باشد. بلافاصله پس از تعویض فیلتر، اگر سر و صدا فروکش نکرد، با یک متخصص تماس بگیرید تا بررسی کند که آیا لوله به درستی نصب شده است یا خیر. اگر دریچه مخزن آب به درستی بسته نشود، نیز ممکن است صدا ایجاد شود.

۴- آب از شیر آب یا فیلتر ممبران نشت می کند

اگر نشتی دائمی آب از شیر تصفیه کننده وجود داشته باشد، احتمالاً بخشی از دستگاه تصفیه به درستی نصب نشده است. برای رفع مشکل، قطعه نامناسب باید شناسایی و جایگزین شود یا محکم نصب شود. اگر همین مشکل در فیلتر یا غشای دستگاه تصفیه آب مشاهده شد، ممکن است به دلیل فرسودگی O-ring باشد. O-ring یک حلقه لاستیکی نرم است که از نشت آب به بیرون از قطعات جلوگیری می کند. اگر آب از شیر آب، فیلتر یا غشاء آب نشت می کند، با یک مهندس سرویس تماس بگیرید تا بررسی کند که آیا شیر به درستی بسته شده است یا خیر. اگر O-ring ترک خورده یا در شرایط خوبی نیست، باید محکم نصب و یا جایگزین شود.

۵- مخزن آب RO پر نمی شود

مشکل رایج دیگری که در بسیاری از دستگاه های تصفیه آب RO و UV یافت می شود این است که مخزن ذخیره آب به طور کامل پر نمی شود. این به دلیل فشار بسیار کم آب در دستگاه تصفیه است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یک دستگاه تصفیه آب RO برای عملکرد صحیح به حداقل فشار ۴۰ تا ۶۰ PSI نیاز دارد. اگر فشار آب کمتر از ۴۰ PSI باشد، باید فشار را افزایش دهید که با کمک پمپ آب انجام می شود. غشای RO آسیب دیده نیز می تواند دلیلی احتمالی برای پر نشدن کامل مخزن آب باشد. هنگامی که غشاء پس از چند ماه استفاده مسدود می شود، فرآیند تصفیه آب کند می شود و کیفیت آب کاهش می یابد. اگر غشاء گرفتگی دارد یا آسیب دیده است، برای جلوگیری از هرگونه مشکل سلامتی باید آن را تعویض کرد.

یک غشای RO در داخل یک دستگاه تصفیه آب معمولاً بسته به نوع استفاده، یک بار در سال نیاز به تعویض دارد. این امر آب آشامیدنی سالم و تمیز را تضمین می کند. برای خرید دستگاه تصفیه آب با قیمت و کیفیت مناسب کافیست وارد سایت فروشگاه سارنیا واتر شوید و متناسب با نیاز و بودجه خود خرید کنید. سارنیا واتر که نمایندگی فروش دستگاه تصفیه آب اصفهان را دارا می باشد بهترین دستگاه های تصفیه آب از بهترین برندهای دنیا را با قیمت مناسب به شما عرضه می کند. برای خرید قطعات و اتصالات درجه یک دستگاه تصفیه اب هم می توانید از طریق سایت فروشگاه سارنیا واتر اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن